HOTARIREA Nr. 272 din 14 iunie 1994
pentru aprobarea Regulamentului privind controlul de stat al calitatii in
constructii
Se aproba Regulamentul privind controlul de stat al
calitatii in constructii, prevazut in anexa la prezenta hotarire.
Prevederile prezentei hotariri sint obligatorii pentru
toti agentii economici romani sau straini, institutii publice, organe ale
administratiei publice centrale si locale, care, potrivit legii, intervin in
procesul de construire sau detin calitatea de investitori, proprietari sau
utilizatori de constructii, oricare ar fi sursa de finantare sau forma de
proprietate.
Prezenta hotarire intra in vigoare in termen de 30 de
zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Prevederile contrare prezentei hotariri se abroga.
Ministrul lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului,
REGULAMENT
din 14 iunie 1994 privind controlul de stat al calitatii in constructii
CAPITOLUL
1: Prevederi generale
Prezentul regulament stabileste cadrul normativ
general, obiectivele, continutul si organizarea, precum si modul de exercitare
a controlului de stat privind calitatea in constructii.
Dispozitiile regulamentului sint obligatorii pentru
toti factorii implicati in emiterea certificatului de urbanism, a autorizatiei
de construire, in amplasarea pe teren, proiectarea, realizarea, utilizarea si
postutilizarea constructiilor.
Factorii implicati stabiliti prin lege sint:
investitori, cercetatori, proiectanti, specialisti verificatori de proiecte
atestati si experti tehnici atestati, fabricanti si furnizori de produse pentru
constructii, executanti si responsabili tehnici cu executia atestati, diriginti
de specialitate, proprietari, administratori, utilizatori, autoritati publice,
asociatii profesionale de profil etc.
Controlul de stat al calitatii in constructii
constituie o componenta a sistemului calitatii in acest domeniu, sistem
stabilit prin lege, prin care statul exercita controlul in toate componentele
acestuia, in scopul prevenirii sau limitarii unor situatii ce pot aparea la
constructii si care pot pune in primejdie sau afecta negativ viata, sanatatea,
mediul inconjurator sau pot cauza pierderi materiale unor persoane, entitati
sau societatii, in parte sau in ansamblul ei.
Controlul de stat al calitatii in constructii se
aplica constructiilor, inclusiv instalatiilor aferente acestora, indiferent de
forma de proprietate, destinatie sau sursa de finantare.
Acest control se exercita diferentiat, potrivit legii,
in toate etapele ciclului de existenta a constructiilor. Controlul se exercita
atit la lucrarile noi, cit si la lucrarile de interventii in timp -
modernizari, reabilitari, reparatii capitale, consolidari, precum si la alte
categorii de lucrari de natura acestora.
Exigentele privind calitatea instalatiilor si
echipamentelor tehnologice de productie se stabilesc si se realizeaza, potrivit
legii, prin reglementari specifice fiecarui domeniu de activitate.
Controlul de stat este independent de factorii
implicati in activitatile mentionate la art. 1.
CAPITOLUL
2: Obiectivele controlului de stat al
calitatii in contructii
Controlul de stat al calitatii in constructii
urmareste, in principal, urmatoarele obiective:
a)indeplinirea, de catre organele de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, comisiile tehnice sau agentii economici, a
obligatiilor prevazute de lege referitoare la:
- eliberarea certificatelor de urbanism, a
autorizatiilor de construire-desfiintare si a avizelor necesare;
- elaborarea reglementarilor tehnice in constructii;
- certificarea calitatii produselor pentru
constructii;
- modul de acordare a agrementelor tehnice pentru
produse si procedee noi de constructii;
- acreditarea laboratoarelor de incercari in
constructii;
- certificarea sistemelor de conducere si de asigurare
a calitatii;
- alte activitati similare prevazute de dispozitiile
legale;
b)respectarea, de catre toti factorii care contribuie sau sint implicati
in conceperea, realizarea, utilizarea si postutilizarea constructiilor, a
prevederilor legale privind:
- reglementarile tehnice in constructii;
- certificarea calitatii produselor folosite la
realizarea constructiilor;
- agrementele tehnice pentru produse si procedee noi;
- verificarea proiectelor, a executiei lucrarilor de
constructii si
expertizarea proiectelor si a constructiilor;
- domeniul urbanismului, amenajarii teritoriului si
disciplinei in urbanism;
- aplicarea sistemului propriu de calitate, management
si asigurare a calitatii;
- modul de efectuare a verificarilor executiei corecte
a lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora prin diriginti de
specialitate, executanti si proiectanti si prin incheierea cronologica a
documentelor care atesta calitatea acestora conform reglementarilor tehnice in
vigoare;
- solutionarea de catre proiectant a
neconformitatilor, eventualelor deficiente de proiectare si defectelor de
executie;
- organizarea, functionarea si modul de indeplinire a
controalelor interioare (autocontrol, control ierarhic), precum si a celor
exterioare (control tehnic de calitate) ale productiei;
- functionarea in conditiile legii a laboratoarelor de
analize si incercari in activitatea de constructii;
- asigurarea activitatii metrologice in constructii;
- receptia constructiilor la terminarea acestora,
precum si la expirarea perioadei de garantie;
- urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor
si interventiile in timp asupra acestora;
- postutilizarea constructiilor;
c)respectarea prevederilor autorizatiilor de construire, a avizelor
obligatorii si a altor documente referitoare la constructii, emise de organe
ale administratiei publice centrale si locale, precum si de alte organe
abilitate de lege;
d)respectarea reglementarilor tehnice privind modul de tratare a
accidentelor tehnice produse la constructii, cauzate de fenomene sau calamitati
naturale (cutremure de pamint, inundatii, alunecari de teren, uragane etc.) sau
provocate prin actiuni ale omului (incendii, explozii, bombardamente, socuri,
deficiente de conceptie si/sau de executie etc.), cu repercursiuni defavorabile
asupra starii si sigurantei constructiilor;
e)imbunatatirea sistemului calitatii in constructii si a regulamentelor
aferente componentelor acestuia.
CAPITOLUL
3: Organizarea si modul de exercitare a
controlului de stat al calitatii in constructii
Controlul de stat al calitatii in constructii si
lucrarilor publice se exercita de Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, precum si de celelalte organisme similare
cu atributii specifice stabilite prin dispozitiile legale. Inspectia de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului este
constituita dintr-o inspectie centrala si inspectii teritoriale.
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului va organiza atestarea personalului propriu
cu functii de control, pe baza unor proceduri de desfasurare a acesteia, de
catre comisii aprobate de Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului.
Controlul de stat al calitatii in constructii se
organizeaza si se exercita prin inspectii, in mod diferentiat, pe baza de
instructiuni aprobate de Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului in urmatoarele moduri:
a)inspectii curente la factorii si agentii economici implicati in procesul
de proiectare, executie si explotare a constructiilor in diverse etape ale
acestui proces, pe baza unor programe trimestriale intocmite de inspectiile teritoriale
si aprobate de conducerea Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului;
b)inspectii in faze determinate ale executiei lucrarilor de constructii
care sint stabilite de proiectantul lucararii cu acceptul inspectiilor
teritoriale.
Prin faza determinata, in acceptia acestui regulament,
se intelege stadiul fizic la care o lucrare de constructii, o data ajunsa, nu
mai poate continua fara acceptul scris al beneficiarului, proiectantului si
executantului.
Stabilirea fazelor determinate, modul de realizare si
dispunerea continuarii lucrarilor - de catre proiectant, executant si
investitor - sau, dupa caz, autorizarea acestora de catre personalul inspectiei
de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
precum si indeplinirea eventualelor masuri dispuse la efectuarea acestor
controale se vor stabili prin proceduri aprobate prin ordin al ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
Controalele in fazele determinate nu inlocuiesc si nu
exclud raspunderile factorilor implicati in proiectarea si executia
constructiilor.
c)inspectii prin sondaj efectuate din dispozitia conducerii Inspectiei de
stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
precum si din initiativa proprie a conducerilor inspectiilor teritoriale;
d)inspectii tematice, dispuse de conducerea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului sau a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoiului sau a inspectiilor
teritoriale, la factorii si agentii economici implicati in procesul de
proiectare, executie, exploatare a constructiilor, avind ca obiect analiza unor
probleme complexe legate de calitatea constructiilor sau modul de functionare
si de aplicare a componentelor sistemului calitatii in constructii;
e)inspectii ale autoritatilor administratiilor publice centrale si locale
implicate in elaborarea certificatului de urbanism si a autorizatiei de
construire, potrivit legii.
Inspectiile prevazute la lit. a)-d) din articolul
precedent se vor exercita si la statiile de betoane, mixturi asfaltice,
poligoane de prefabricate, ateliere de productie, la laboratoarele de incercari
in constructii, precum si alti furnizori de produse sau elemente de constructii
executate in cadrul productiei secundar-industriale.
Inspectiile efectuate in cadrul controlului de stat al
calitatii in constructii se consemneaza si se finalizeaza prin documente de
control stabilite prin proceduri aprobate prin ordin al ministrului lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului.
CAPITOLUL
4: Obligatii si raspunderi
In exercitarea controlului de stat in constructii,
inspectia centrala din cadrul Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului are urmatoarele obligatii si
raspunderi principale, pe baza reglementarilor specifice:
a)organizeaza, coordoneaza si inspecteaza modul de exercitare a
controlului statului in constructii potrivit programelor aprobate si in
conformitate cu prevederile cap. 1 si 2 din prezentul regulament;
b)exercita controlul in domeniul constructiilor la autoritatile administratiei
publice centrale si locale;
c)organizeaza in teritoriu sistemul de control, stabileste metodologiile,
procedurile si obiectivele actiunilor de inspectie si controleaza activitatea
inspectiilor teritoriale;
d)efectueaza inspectii in etapele de proiectare, executie si exploatare a
constructiilor privind respectarea prevederilor legale referitoare la
componentele sistemului calitatii in constructii;
e)elaboreaza periodic informari, rapoarte si sinteze in domeniu, cu
propuneri de imbunatatire, care sint prezentate ministrului lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului;
f)colaboreaza cu directiile de resort din Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, cu Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, Institutul
Roman de Standardizare, Biroul National pentru Metrologie, Ministerul
Finantelor, Ministerul Sanatatii, Ministerul de Interne, Ministerul Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului, Departamentul pentru Administratia Publica
Locala si alte organe ale administratiei publice, pentru elaborarea de
reglementari cu scop de protejare a populatiei;
g)elaboreaza si actualizeaza norme interne, instructiuni, proceduri si
stabileste mijloace si metode pentru desfasurarea activitatii proprii, asigura
dotarea cu aparatura si tehnica de control;
h)realizeaza programul de informatizare a activitatii proprii si
furnizeaza date de sinteza din domeniul;
i)autorizeaza personalul tehnic din activitatea de control tehnic de
calitate, precum si dirigintii de specialitate ai investitorilor si
proprietarilor;
j)participa la elaborarea criteriilor si procedurilor de autorizare si
acreditare a laboratoarelor de incercari in constructii;
k)autorizeaza laboratoarele de incercari in constructii si personalul
acestora;
l)emite, dupa caz, la cererea proprietarilor, potrivit dispozitiilor
legale in vigoare, acorduri de modificare a constructiilor existente;
m)constata abaterile de la prevederile legale si aplica sanctiunile
prevazute de lege;
n)deleaga, dupa caz, efectuarea unor activitati proprii inspectiilor
teritoriale;
o)asigura conditiile tehnice si economico-financiare pentru desfasurarea
activitatii Consiliului tehnic superior din cadrul Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, pentru punerea in siguranta a fondului
construit existent.
In exercitarea controlului de stat in constructii la
agentii economici din teritoriul arondat, inspectiile teritoriale in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului au
urmatoarele obligatii si raspunderi principale:
a)inspecteaza modul de aplicare si functionare a sistemului calitatii si a
componentelor sale;
b)inspecteaza la autoritatile publice locale, investitori si beneficiari,
modul in care acestia respecta prevederile legale referitoare la autorizarea
executarii lucrarilor si calitatea constructiilor;
c)inspecteaza existenta si complexitatea documentatiilor de executie
pentru lucrarile ce se realizeaza, precum si modul in care sint respectate in
documentatiile de executie, in caiete de sarci si in contracte prevederile din
lege si reglementarile tehnice;
d)inspecteaza activitatea specialistilor tehnici atestati in conformitate
cu prevederile legii si ale reglementarilor in vigoare;
e)inspecteaza pe santiere daca se respecta in executie prevederile din
autorizatiile de construire, din proiecte si din caietele de sarcin si
reglementarile tehnice, precum si modul in care se asigura si se atesta
calitatea lucrarilor si a productiei industriale secundare in constructii
(betoane, elemente prefabricate etc.) in bazele proprii ale agentilor economici
cu activitate in constructii;
f)inspecteaza, pe parcursul executiei obiectivelor de investitii in fazele
determinate, daca sint indeplinite, de catre factorii implicati, conditiile tehnice
din proiecte si reglementarile tehnice si autorizeaza continuarea lor numai
daca sint indeplinite aceste conditii;
g)inspecteaza in perioada de utilizare, la constructiile pentru care a
fost stabilita, prin norme si proiecte, urmarirea speciala a comportarii in
exploatare, modul de respectare de catre beneficiari, proprietari sau
utilizatori a prevederilor elaborate in acest scop;
h)inspecteaza la proprietarii si utilizatorii de constructii aplicarea
prevederilor legii si a reglementarilor in vigoare referitoare la receptie,
intocmirea, pastrarea si completarea cartii tehnice a constructiei si, dupa
caz, modul in care acestia efectueaza urmarirea curenta a starii
constructiilor;
i)inspecteaza respectarea prevederilor legale privind functionarea
laboratoarelor de incercari din constructii;
j)inspecteaza la agentii economici cu activitate in constructii
respectarea prevederilor legale referitoare la controlul si atestarea calitatii
materialelor, elementelor si lucrarilor de constructii;
k)constata abaterile de la prevederile legale si aplica sanctiunile
prevazute de lege;
l)emite, dupa caz, la cererea proprietarilor, potrivit dispozitiilor
legale in vigoare, acorduri de modificare a constructiilor existente, in
conformitate cu competentele stabilite de Inspectia de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoiului;
m)efectueaza periodic si ori de cite ori este necesar analize si
elaboreaza sinteze si rapoarte privind disciplina si calitatea in constructii.
Personalul Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului, care efectueaza inspectii la
agentii economici sau care consulta si utilizeaza documente sau informatii de
la acestia, are obligatia de a pastra confidentialitatea datelor tehnice, a
performantelor, solutiilor tehnice, metodelor tehnologice etc. de care au luat
cunostinta in timpul exercitarii activitatii sale.
Inspectorii Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului raspund, potrivit dispozitiilor
legale, de corectitudinea si exactitatea datelor, informatiilor, masurilor si
sanctiunilor stipulate de ei in documentele intocmite.
In afara obligatiilor prevazute de lege, factorii si
agentii economici implicati in procesul de proiectare, amplasare, executie,
utilizare si postutilizare a constructiilor au urmatoarele obligatii si
raspunderi:
a)sa puna la dispozitie organelor de control toate documentele si
informatiile necesare efectuarii controlului;
b)sa perimita accesul la locul si punctele necesare pentru efectuarea
controlului;
c)sa aduca la indeplinire dispozitiile si masurile stabilite de organele
de control;
d)sa aplice toate masurile prevazute de lege si sa anunte, in termen de 24
de ore, inspectiile teritoriale despre producerea evenimentelor specificate la
art. 5 lit. d) din prezentul regulament;
e)sa sesizeze inspectiilor teritoriale cazurile de respingere a
receptiilor lucrarilor de constructii de utilitate publica, ca uramre a unor
defecte de calitate;
f)sa anunte inspectia teritoriala cu 30 de zile inainte de inceperea
lucrarilor;
g)sa achite la termenelel legale, in contul Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, cuantumul sumei prevazute de lege, din
valoarea cheltuielilor de capital sau reparatii capitale;
h)alte obligatii prevazute de lege.
CAPITOLUL
5: Dispozitii finale
Pentru constructiile din cadrul obiectivelor militare
stabilite prin ordin ale ministrului apararii nationale, ministrului de
interne, directorului Serviciului Roman de Informatii, controlul calitatii se realizeaza
de catre organele proprii ale autoritatilor mentionate, abilitate in acest
scop.
Controlul de stat in constructii nu exclude si nu
suplineste controlul interior sau alte forme de control si nu absolva factorii
implicati in procesul de construire de obligatiile si raspunderile ce le revin
prin dispozitii legale cu privire la realizarea conditiilor referitoare la
calitatea constructiilor pentru produsele de servicii furnizate sau pentru
lucrarile executate.
In cazul nerespectarii autorizatiei de construire, a
avizelor, a proiectului, a caietelor de sarcini sau a prevederilor unor
reglementari tehnice in vigoare, care pot afecta siguranta constructiilor,
sanatatea oamenilor sau protectia mediului inconjurator, se dispune
investitorului si/sau proprietarului/utilizatorului oprirea executiei
lucrarilor in curs pina la inlaturarea deficientelor respective si intrarea in
legalitate.
In cazul in care acestia nu respecta dispozitiile date
de Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului sau inspectiile sale teritoriale, se va sesiza organul de urmarire
penala in vederea actionarii in justitie.
In activitatile de inspectie, inspectorii se
legitimeaza cu legitimatiile de serviciu.
Incalcarea prevederilor prezentului regulament atrage
dupa sine raspunderi si sanctiuni, potrivit legii.